Minister Schultz geeft in haar brief aan de kamer aan dat Amsterdam de mogelijkheid krijgt om en de snorscooters naar de rijbaan te verbannen en te verplichten met een helm op te rijden. Dit schrijft zij in haar brief. De argumentnen van de minster zijn als volgt:
"Amsterdam heeft mij overtuigd van het feit dat alle zeilen zijn bijgezet om te zoeken naar mogelijkheden om ruimte op het fietspad te creëren om zo de historische binnenstad bereikbaar te houden. Ik constateer ook dat Amsterdam de handhavingsmogelijkheden volledig benut.
Alle inspanningen en maatregelen hebben tot op dit moment onvoldoende effect gehad om ruimte op het fietspad te creëren om de verwachte groei van het aantal tweewielers te accommoderen. Amsterdam realiseert zich dat zij zelf de mogelijkheden heeft om de snorfiets in bepaalde gebieden naar de rijbaan te verplaatsen, maar wil dat alleen doen in combinatie met het extra beschermen van de snorfietser, namelijk door het verplicht dragen van een helm.Ik zal, zoals de aangehouden moties van de leden van Tongeren en Dik-Faber mij verzoeken, de regelgeving zodanig aanpassen dat gemeenten de mogelijkheid krijgen om bij lokaal verkeersbesluit het dragen van een helm door snorfietsers in bepaalde gebieden te verplichten. Op deze manier wil ik ruimte bieden voor lokaal maatwerk. Vanuit het Rijk leg ik geen landelijke helmplicht op, maar ik bied gemeenten wel de mogelijkheid om dit lokaal in te voeren. Het vooruitzicht is dat het verplaatsen van de snorfietsen naar de rijbaan (in combinatie met een helmplicht) voldoende ruimte zal bieden op de fietspaden om de groeiende aantallen fietsers te accommoderen. Deze voorgestelde wijziging verwacht ik in het kader van de voorhang in de herfst aan het parlement aan te bieden. Ik heb overigens begrepen dat de andere gemeenten van de G4 aangegeven hebben het inzetten van dit instrument op korte termijn niet te overwegen.
Om de handhaving van snorfietsen verder te faciliteren heeft mijn ambtgenoot van VenJ gekeken naar de wensen van Amsterdam op dit gebied. De Minister van Veiligheid en Justitie stemt in met het door Amsterdam in overleg met het OM en de politie inrichten van een pilot waarbinnen buitengewoon opsporingsambtenaren worden ingezet om de lokale helmplicht voor snorfietsers in Amsterdam te handhaven. De pilot zal van start gaan zodra de regelgeving is aangepast. Ook heeft Amsterdam gevraagd het mogelijk te maken om ook met een lasergun te kunnen meten of een snorfiets is opgevoerd. Nu moet dat nog met een rollerbanktest. Samen met mijn ambtgenoot van VenJ laat ik die mogelijkheid nader onderzoeken en mijn ambtgenoot zal uw kamer hierover berichten"
Comments
Ben tegen
Ben tegen
Levens gevaarlijk! Een
Levens gevaarlijk! Een veschil van 25 km/u is vragen om moeilijkheden. Als dit moet doorgaan dan zou de maximum snelheid van auto's en motoren, binnen de bebouwdekom naar 30km/u moeten. Trouwens koop je niet voor niets een snorfiets, je hoeft geen helm op! Verder ...als er maar bepaalde trajecten komen met " helmplicht op de rijbaan" dan zul je zien dat er plekken onstaan waar men allmaal de helm op zet en plekken waar deze weer af gaat met opstoppingen als gevolg. "Goed" nagedacht Schultz!
Zou iedereen die hier een
Zou iedereen die hier een beslissing over gaat nemen, eerst zelf minimaal een maand een scooter (snor en liefst ook brom) kunnen gaan rijden (vooral woon-werk verkeer), dan weten ze tenminste waar ze het over hebben. Als je dat nog nooit gedaan hebt, dan kun je hier geen gefundeerde beslissing over nemen.