’Verbied snorfiets!’
door Ruben Koops en Inge Lengton
De SP wil de snorfiets opdoeken. Het vervoermiddel is niet meer van deze tijd, vindt Kamerlid Bashir. Hij wil dat alle bestaande snorfietsen worden opgevoerd van 25 naar 45 kilometer per uur. Wie langzamer wil rijden, koopt maar een elektrische fiets, stelt hij voor.
Met het rigoureuze voorstel hoopt de SP een oplossing te hebben gevonden voor het snorscooterprobleem waar Amsterdam mee worstelt. Snorscooteraars vormen in de hoofdstad ruim 1 procent van het aantal verkeersdeelnemers, maar zijn betrokken bij 16 procent van de ernstige ongelukken. Ook rijden de scooters in veel gevallen harder dan de toegestane maximumsnelheid van 25 kilometer per uur.
Na lang aandringen beloofde minister Schultz van Haegen (Infrastructuur) eerder dit jaar dat Amsterdam lokaal een helmplicht voor snorscooters mag invoeren. Met een helm op kunnen de snorscooters geweerd worden van het fietspad en net als bromfietsen tussen de auto’s rijden. Zonder helm is dit te gevaarlijk.
Maar nu dreigt de Tweede Kamer een stokje te steken voor de deal tussen Amsterdam en de minister. Vooral de SP en de VVD zijn bang dat er te veel verschillen ontstaan tussen de verkeersregels in de hoofdstad en in de rest van het land. Een meerderheid van de partijen dreigt daarom tegen de oplossing van Schultz te gaan stemmen.
Volgens SP’er Bashir is een totaalverbod op de categorie snorfietsen een beter alternatief. Bestaande snorscooters moeten worden omgekat tot bromfietsen die 45 kilometer per uur kunnen rijden. De huidige motoren van snorscooters kunnen dat moeiteloos aan, meent het Kamerlid. „In de jaren zeventig is de snorscooter ingevoerd als fiets met hulpmotor. We zien nu dat veel mensen hun snorscooter harder laten rijden en dus feitelijk op een brommer rijden. De snorscooters kunnen meestal simpel worden omgebouwd tot bromscooter, waarvoor al een helmplicht geldt, en mogen dan niet langer op het fietspad rijden”, aldus de socialist.
Ook aan verkeersdeelnemers die liever op het fietspad willen rijden, heeft Bashir gedacht. „Voor een kleine doelgroep die echt de weg niet opdurft, zou gekeken kunnen worden naar een tijdelijke subsidie waarmee mensen een snorscooter kunnen inruilen voor een elektrische fiets. Hiermee boeken we meteen een enorme milieuwinst aangezien snorscooters voor gigantisch veel luchtverontreiniging zorgen.”
Morgen legt Bashir zijn alternatief voor aan de minister en de rest van de partijen in de Tweede Kamer.