Ondertussen is Amsterdam ook aan het goochelen met onderborden en zien we in de Jan Pieter Heijestraat een aanduiding die niet juridisch houdbaar lijkt. Onder het bord van onverplicht fietspad verschijnt het onderbord “snorfiets naar de rijbaan”. Als we kijken naar het gebruik van onderborden is dit geregeld in het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer. Daarbij mogen de onderborden de volgende functies hebben.
- Een nadere uitleg van de op de verkeersborden voorkomende aanduiding.
- Een beperking van de werkingssfeer bij verkeersborden die een gebod of verbod aanduiden.
Een onderbord mag dus NIET een uitbreiding van de werkingssfeer zijn. En gezien de hierboven genoemde kanttekeningen lijkt hier wel degelijk sprake te zijn van een uitbreiding van de werkingssfeer van verkeersbord G13 (onverplicht fietspad). Als dit zo doorgaat lijkt een complete chaos op korte termijn een feit en welke agent in Amsterdam is in staat om dit nog te handhaven?
Maar het blijft niet enkel bij het onderbord ‘snorfiets naar de rijbaan’ , we zien ook dat veel eenrichtingswegen die voorheen uitgezonderd waren voor bromfietsers en fietsers nu enkel voor fietsers zijn uitgezonderd. Dit betekent dat de brom – en snorscooterrijder, in tegenstelling tot de fietser, één richting op moet rijden. Is dit niet een perfect staaltje scootertje pesten? Het wordt tijd dat Den Haag, Amsterdam tot de orde roept want dit getreiter kan gewoonweg zo niet langer.
Onderborden gate
Nieuws
Datum:
22 Apr 2016 - 16:30