Error message

  • Notice: Trying to access array offset on value of type null in taxonomy_menu_trails_init() (line 102 of /home/home2/s/scooterweb/public_html/sites/all/modules/taxonomy_menu_trails/taxonomy_menu_trails.module).
  • Deprecated function: implode(): Passing glue string after array is deprecated. Swap the parameters in drupal_get_feeds() (line 394 of /home/home2/s/scooterweb/public_html/includes/common.inc).

Norm voor helmen voor snelle elektrische fietsen gepubliceerd

Nieuws
Datum: 
22 Aug 2016 - 16:45
Om gebruikers van snelle elektrische fietsen (S-EPAC) te voorzien van een geschikte helm, heeft een internationale projectgroep, op initiatief van RAI Vereniging, de eisen aan een dergelijke helm in een nieuwe norm (NTA 8776) vastgelegd. Deze is nu beschikbaar bij NEN. Man op elektrische fiets naar het werk S-EPAC's, ook bekend als speed-pedelecs of speed e-bikes, zijn fietsen voorzien van een elektrische hulpmotor die de berijder bij het trappen ondersteunen tot maximaal een snelheid van 45 km/h. Volgens de nieuwe Europese Verordening betreffende de goedkeuring van en het markttoezicht op twee- of driewielige voertuigen en vierwielers (nr. 168/2013) valt deze S-EPAC in dezelfde categorie als een bromfiets. In Nederland zou dan ook een bromfietshelmplicht (helm volgens ECE R22) bij het gebruik van een S-EPAC gaan gelden. Bescherming In afwijking van de bromfietshelmplicht mag in Nederland vanaf 2017 ook gebruik gemaakt worden van een helm die voldoet aan NTA 8776. Een helm die voldoet aan NTA 8776 lijkt op een fietshelm, maar is berekend op hogere valsnelheden en beschermt een groter deel van het hoofd. In vergelijking met een fietshelm biedt de helm met name meer bescherming voor de slapen en de achterkant van het hoofd.

Voor de opstelling van NTA (Nederlandse Technische Afspraak) 8776 heeft de projectgroep zo veel mogelijk gebruik gemaakt van de bestaande kennis op het gebied van hoofdbescherming (een scala aan bestaande helmnormen en literatuur) en van resultaten uit uitgevoerde testen op high-end fietshelmen. Vervolgens is EN 1078 als startpunt gekozen en heeft de projectgroep hierin de vereisten zo ver mogelijk verscherpt binnen de mogelijkheden van de huidige helmtechniek. Naast het verhoogde veiligheidsniveau heeft daarin meegespeeld dat de helm geschikt moet zijn voor gebruik bij fysieke inspanning en de helm mag het gehoor niet belemmeren.

Europese norm binnen 3 jaar
NTA 8776 is opgesteld door een internationale projectgroep bestaande uit de volgende partijen: ABUS, Accell Group, BBB Cycling, Het Belgische instituut voor verkeersveiligheid, Bell Sports, CONEBI, Gazelle, KASK, MET Helmets, Pon, RAI Vereniging, Riese & Müller, TASS International en TNO, met de ambitie om daarvan binnen drie jaar een Europese norm te maken. Dat er nu toch eerst een NTA is gepubliceerd heeft te maken met wijzigingen in Nederlandse wet- en regelgeving per 1 januari 2017.

Om een helm die voldoet aan NTA 8776 op de markt te kunnen brengen en te mogen gebruiken op een S-EPAC, moet deze zijn voorzien van een markering die u terug kunt vinden in NTA 8776 Annex B. Aan deze markering zijn certificeringseisen verbonden. Het certificeringsschema en de markering zijn momenteel nog in ontwikkeling. In ieder geval voor 1 januari 2017 zullen deze gereed zijn en kunt u de markering terugvinden in Annex B van NTA 8776.

Beschikbaarheid norm
NTA 8776 is vrij beschikbaar voor inzage. U kunt NTA 8776 inzien door hier kosteloos een account aan te maken bij NEN Connect. Daarnaast kunt u NTA 8776 kopen in de webshop.

Voor vragen over de norm kunt u contact opnemen met Robby Veders, Consultant Industrie & Veiligheid, telefoonnummer (015) 2 690 180 of e-mail iv@nen.nl.

Passende bescherming
Met de komst van de helmnorm gaat een lang gekoesterde wens van RAI Vereniging in vervulling om berijders van speed e-bikes een passende bescherming te kunnen bieden.

Bron: raivereniging.nl