De Stichting komt op voor de belangen van de ongeveer 1 miljoen scootergebruikers in Nederland en geeft daarmee de scooterrijders een stem.
Dat doet de Stichting door
- het verbeteren van de veiligheid van scooterrijders zodat het aantal scooterongevallen zal afnemen,
- het verhogen van scooterplezier voor de scooterrijders,
- het versterken van het positief imago van de scooterrijder,
- het benadrukken van de voordelen van scootergebruik en het verminderen of tegengaan van de ongemakken (diefstal, verkeersregels, wetgeving, infrastructuur, enz.).
Daarbij neemt het gebruik onder jongeren (16 – 18 jaar) af, terwijl het gebruik onder ouderen toeneemt. 81% Van de scooterrijders is ouder dan 26 jaar.
De scooter wordt voornamelijk gebruikt voor:
- Vrije tijd (70%)
- Sport en hobby (54%)
- Woon- werkverkeer (44%)
- Woon- schoolverkeer (14%)
Met betrekking tot de verkeersveiligheid van scooters valt op dat het aantal verkeersongevallen met scooters in de periode 2005 tot en met 2009 is toegenomen met 87 procent. Van de 9.800 slachtoffers, die jaarlijks in deze periode op een SEH afdeling van een ziekenhuis zijn behandeld, is 15% (1.400) in het ziekenhuis opgenomen. Bij 520 slachtoffers is jaarlijks sprake van hoofd- en nekletsel en in 120 gevallen van ernstig hersenletsel. Het aantal slachtoffers dat na binnenkomst op de SEH afdeling overlijdt, is in deze periode 16 geweest. In bijna alle gevallen is bij deze dodelijke slachtoffers hersenletsel geconstateerd. Dit meldt Consument en Veiligheid op basis van cijfers uit het Letsel Informatie Systeem (LIS).
De meeste slachtoffers zijn vrij jong, in de leeftijdsfase 15-19 jaar. Bij 88 procent van de ongevallen is de bestuurder of een mede passagier slachtoffer. Anders zijn dat fietsers en in een enkel geval een voetganger. Het meest ernstig zijn botsingen (23 procent) met personenauto’s en het vaakst (44 procent) wordt het letsel veroorzaakt door een eenzijdig ongeval, zoals een val van de scooter en door het kantelen met de scooter.