Doelen en beleid:
Scooterbelang gaat zich met een aantal (concrete) werkzaamheden bezig houden.
1. Het verbeteren van de kwaliteit van scooterrijden.
Een veilige infrastructuur:
- onderzoek/registratie typen scooterongevallen
- melding verbeter- en gevaarpunten
- meedenken in en lobbyen voor infrastructurele oplossingen
Voorzieningen op het gebied van:
- veiligheid
- parkeren, bereikbaarheid en diefstalpreventie
- meer ruimte (aandacht, voorrang, status, waardering)
- laagdrempelig rijbewijs (AM)
Effectieve handhaving
- anti opvoeren
- maximum snelheid verhogen
- gerichte controle en wetsverandering (snelheidscontroles)
2. Het behartigen en het benadrukken van het belang van scooters.
Zo kan de scooter een belangrijke rol spelen in mobiliteitsoplossingen op de korte en middellange afstand. Te denken valt daarbij aan het verminderen van filedruk, het verbinden van steden en regio’s en de ontsluiting van het platteland.
Binnen steden kan de congestie worden verminderd bij een intensiever scootergebruik. Daardoor daalt ook de parkeerdruk.
Samen met de branche kan worden gewerkt aan duurzame(r) scooters. Dat zorgt voor minder brandstofgebruik, lagere kosten (aanschaf, parkeren, onderhoud, gebruik) en een verbeterd imago (groen rijden).
3. Het creëren van een platform.
Samen met andere organisaties die zich bezig houden met deelaspecten van het scooterrijden, overheden en consumentenorganisaties zal een platform moeten worden opgericht met als taken:
- informeren
- kennis delen
- contact leggen
- mobiliseren
- onderzoeken
- promoten
- samenwerken
- publiciteit
Dit platform geeft teven scooterrijders en de branche de gelegenheid om met elkaar op een professioneel niveau te communiceren.
De scooterrijder krijgt een stem waarmee hij zijn mening kan geven over producten gebruiks- en service-ervaringen kan delen en innovaties en meningen kan genereren.
Via het in kaart brengen van de belangen van andere weggebruikers en contacten met andere organisaties kan onderling begrip worden gekweekt, bijv. door gezamenlijke publiciteitsuitingen en gezamenlijke campagnes.
Verder kunnen via informatie uit het platform nieuwe vormen van dienstverlening worden ontwikkeld.
4. Belangenbehartiging.
Op de volgende terreinen zal de Stichting zich bezighouden met concrete belangenbehartiging t.b.v. de scooterrijders.
- het promoten van de scooter als mobiliteitsoplossing voor de korte en middellange afstand
- het optimaal faciliteren van het scooterrijden
- helpen oplossen van infrastructurele beperkingen voor veilig en verantwoord scooterrijden, en het creëren van draagvlak voor infrastructurele oplossingen op zowel lokaal, regionaal als landelijk niveau.
- Het opzetten en organiseren van acties en publiciteit
- Het bieden van voordelen (financieel) voor aangesloten “vrienden” van de Stichting (verzekering, producten, onderhoud)
- Het verbeteren van het imago van scooterrijden. Nu nog teveel in de publiciteit bepaald door een kleine kern van asociale gebruikers.
5. Stichtingshuisvesting en medewerkers.
Op de middellange termijn (3 – 5 jaar) streeft de Stichting ernaar om eigen huisvesting te hebben met een klein en slagvaardig bureau met één of meerdere bureaumedewerkers met specifieke kennis op het terrein van infrastructuur, publiciteit, onderhandelen, lobbyen en fondsenwerving.