Minister Opstelten van Justitie en Veiligheid heeft de Tweede Kamer laten weten dat hij de boetes voor het opvoeren van een brom- of snorfiets gelijk wil trekken met die voor snelheidsovertredingen. Daarnaast stelt de bewindsman voor om bij een overschrijding van de maximum constructiesnelheid sneller over te gaan tot invorderen van het kentekenbewijs.
Bij het bepalen van de overschrijding van de constructiesnelheid middels een rollentestbank wordt rekening gehouden met een meetmarge van enkele kilometers per uur. Daarnaast wordt de op het kentekenbewijs vermelde maximale constructiesnelheid altijd vermeerderd met 5 km/u.
Opstelten wil dat bij overschrijding (rekening houdend met de marges) direct wordt overgegaan tot invorderen, daar waar nu alleen een boete wordt opgelegd. Op basis van de huidige controles verwacht de politie op jaarbasis de kentekenbewijzen van 8.000 brom- en snorfietsen in te gaan vorderen, die vervolgens allemaal bij de RDW voor herkeuring op kosten van de eigenaar moeten worden aangeboden.
BOVAG is tevreden met de voorgestelde aanpassingen, stelt woordvoerder Tom Huyskens. ‘Op deze manier worden de sancties voor opvoeren van brom- en snorfietsen drastisch verzwaard. Consumenten zullen zich twee keer bedenken alvorens hun tweewieler op te voeren tot illegale snelheden, terwijl er met de wettelijke correctie wel ruimte blijft voor logische verschillen in prestaties. Dat kan immers, door de montage van accessoires, verschil in bandenspanning en gewicht van de bestuurder en eventuele passagier.’
Lik op stuk voor opgevoerde scooters, BOVAG blij
Nieuws
Datum:
21 nov 2013 - 18:15
Reacties
Is het ook niet eens tijd om
Is het ook niet eens tijd om de handel in opvoersetjes en materialen te verbieden? Dat scheelt denk ik aardig wat gezeur.