Ingezonden brief voor de rubriek: geachte redactie.
Geachte redactie,
In het artikel over het weren van snorfietsen op het fietspad in Amsterdam van 6 januari slaat de redactie op een aantal punten de plank behoorlijk mis. Zo wordt er beweerd dat 50% of meer van de snorfietsen opgevoerd is en harder gaat dan de wettelijke snelheid van 25 km/per uur.
Niets is minder waar. De overgrote meerderheid van snorfietsbezitters is 25 jaar of ouder en gebruikt het vervoermiddel voor woon-werkverkeer of recreatie zonder daarbij technische aanpassingen te doen. Een kleine minderheid, voornamelijk 16 en 17 jarigen voert inderdaad de snorfiets op. Juist deze categorie (nog geen 10% van de bezitters) is de categorie die bij politiecontroles wordt aangehouden.
De politie verstaat wat dat betreft haar vak uitstekend en weet precies welke categorie voor de problemen zorgt. Als je dan naar cijfers kijkt van politiecontroles dan kom je inderdaad op een ruime hoeveelheid opgevoerde snorfietsen. Om dan vervolgens deze cijfers toe te passen op alle bezitters van een snorfiets is onterecht en doet een grote groep tekort.
Verder wordt een onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) aangehaald. De SWOV karakteriseert het „onderzoek” zelf als een „Educated Guess” en zeker niet als een onderzoek wat als basis kan dienen voor verdere maatregelen. De grootste ‘winst’ wordt behaald op basis van de uitkomst van een enquête naar gedragsverandering bij invoering. Logisch is het dat deze behavioral switch voortkomt uit het feit dat gebruikers de maatregel als onwenselijk en gevaarlijk bestempelen. Dus het gevolg: minder gewonden wordt gerealiseerd doordat mensen de maatregel te gevaarlijk vinden en de snorfiets niet meer gebruiken. De verwarring van doel met maatregel maakt de discussie onzuiver. Het doel van Burgemeester van der Laan is snorfietsen van het fietspad. De berekende maatregel is tevens helmplicht. Dus simpelweg verwijzen naar "Snorfietsen op de rijbaan is veiliger" is zeker niet juist.
Als Burgemeester van der Laan bereid zou zijn om de hand in eigen boezem te steken dan zou hij, met ons, constateren dat het fietspadennetwerk in de hoofdstad niet meer geschikt is om de toegenomen categorie gebruikers (fietsen, snorfietsen, bakfietsen, racefietsen, e-bikes, scootmobiel, invalideauto) te herbergen. Daarbij simpelweg één categorie in het verdomhoekje zetten is geen oplossing. Sterker nog: die overgrote meerderheid van nette en correcte snorfietsers met een snelheid van 25 km/per uur te mengen met auto’s die veel harder gaan is bewust verkeersonveiligheid creëren! En bovendien: Wat te doen met de soms te brede bakfietsen? En met de e-bikes die vaak snelheden ontwikkelen van ruim boven de 25 km/per uur?
Laten we ophouden om met beschuldigende vingers naar categorieën weggebruikers te wijzen en op een volwassen manier met elkaar de discussie aangaan over hoe we het grootstedelijk verkeerssysteem veiliger kunnen maken. Wat ons betreft gaan we daarbij eens kijken naar het idee om alle onderscheid tussen fietspaden op te heffen (we hebben 3 soorten fietspaden) en alles wat niet harder gaat of wil dan 25 km/per uur daarop toe te laten. Alles wat harder wil moet vervolgens naar de rijbaan en daarbij wel gebruik maken van een helm.
De oplossing? Wie weet, maar in ieder geval een aanzet tot een volwassen discussie.
R. Haverkamp
Voorzitter Stichting Scooterbelang
Stichting Scooterbelang
Stichting Scooterbelang komt op voor de belangen van de ongeveer 1 miljoen scootergebruikers in Nederland op het gebied van veiligheid, imago en rijplezier en geeft de scooterrijders een stem.