Foutmelding

  • Notice: Trying to access array offset on value of type null in taxonomy_menu_trails_init() (regel 102 van /home/home2/s/scooterweb/public_html/sites/all/modules/taxonomy_menu_trails/taxonomy_menu_trails.module).
  • Deprecated function: implode(): Passing glue string after array is deprecated. Swap the parameters in drupal_get_feeds() (regel 394 van /home/home2/s/scooterweb/public_html/includes/common.inc).

Milieuzone scooters, bestelauto's en touringcars in Amsterdam definitief ingevoerd

Nieuws
Datum: 
24 jun 2016 - 12:00

De milieuzone voor scooters, taxi's, bestelauto's en touringcars in Amsterdam komt er definitief. De gemeenteraad stemde vanmiddag in met de plannen van Duurzaamheidswethouder Choho (D66).

Al vanaf 1 januari volgend jaar mogen diesel-bestelauto's van voor 1 januari 2000 niet meer binnen de ring komen, waarbij stadsdeel Noord wordt uitgezonderd. Een jaar later volgt de milieuzone voor brom- en snorfietsen. Scooters ouder dan 1 januari 2011 zijn dan niet meer welkom in de stad. Een uitzondering wordt er gemaakt voor zogenaamde viertakt-scooters, maar die mogen dan weer niet ouder zijn dan 1 januari 2008. Aanvankelijk was hier veel protest over vanuit gedupeerde scooter-eigenaren.

Touringcars
Verder komen er vanaf 2018 ook milieuzone's voor touringcars (niet ouder dan 1 januari 2005) en diesel-taxi's. (niet ouder dan 1 januari 2009). In tegenstelling tot Utrecht komt er geen milieuzone voor personenauto's. Wel komt er een soort van uitsterf-beleid. Er zullen geen nieuwe parkeervergunningen meer worden verstrekt aan diesel-auto's van voor 2005. De huidige auto-eigenaren mogen hun diesel dus gewoon voor de deur blijven parkeren.

Niet streng genoeg
De milieuzone kreeg niet bij iedereen de handen op elkaar. Zo vindt GroenLinks de plannen van Choho lang niet ver genoeg gaan. De partij pleitte voor verschillende strengere milieuzone's. Het zelfde geldt voor de Partij voor de Dieren, die benadrukte dat Amsterdamse kinderen door de slechte luchtkwaliteit '17 sigaretten per dag zouden inademen'. De PvdA stelde daarnaast voor om met subsidies Amsterdammers te stimuleren om sneller elektrische voertuigen aan te schaffen. Het CDA vindt de plannen juist veel te ver gaan en stelt vragen over de effectiviteit. Volgens CDA-raadslid Marijke Shahsavari kun je als je achter een scooter stilstaat bij het stoplicht ook wel 'een stukje verderop gaan staan.' Shahsavri noemt de maatregelen 'windowdressing' en vindt dat de maatregelen niets opleveren voor het milieu.

Op initiatief van de SP, CDA en PvdA komt er komt een uitzondering voor oldtimer brom- en snorfietsen van voor 1988, zij kunnen een zogenaamd weekend-vignet aanvragen. Op het CDA na stemden alle partijen vanmiddag voor het plan.

Bron: at5.nl