Motorscooter

Motorscooter

Ook een motorscooter is een scooter. Het grote verschil tussen een 25 of 45km scooter en een motorscooter is de cilinderinhoud van het motorblok of in het geval van een elektrische motorscooter, het vermogen.

1. Wanneer een scooter met een benzinemotor meer dan 50cc cilinderinhoud heeft, dan is het een Motorscooter
2. Wanneer een elektrische scooter meer dan 4kW vermogen heeft of een constructiesnelheid die boven de 45km per uur ligt, dan is het officieel een Motorscooter

Voor een motorscooter is in principe een motorrijbewijs nodig. De uitzondering zullen we hieronder bespreken.

De rijbewijsregels zijn per 19-1-2013 veranderd.

Voor 19-1-2013 bestonden er twee categorieën voor het rijden met een motorscooter.
A (Beperkt/Licht): maximaal vermogen: 25kw, vanaf 18 jaar, theorie en praktijk examen, na 2 jaar A Beperkt, automatisch A Zwaar
A (Zwaar):  vermogen onbeperkt, vanaf 21 jaar, theorie en praktijk examen

Iedereen die dus voor 19-1-2013 zijn rijbewijs heeft behaald, behoudt de rechten die daarbij horen. Dat is belangrijk omdat iedereen die op zijn 18e na 19-1-2013 zijn rijbewijs behaald, verplicht met de lichtere nieuwe categorie A1 moet beginnen

Want sinds 19-1-2013 zijn de regels voor het motorrijbewijs als volgt:
A1 : Maximaal vermogen: 11kw en max 125cc cilinderinhoud, vanaf 17 jaar les, vanaf 18 jaar examen, theorie en praktijkexamen
A2: Maximaal 35kW, vanaf 20 jaar alleen wanneer je minstens 2 jaar in het bezit bent van A1, dan alleen praktijkexamen
A (Zwaar):vermogen onbeperkt, vanaf 24 jaar directe toegang, wanneer A2 in bezit is alleen praktijkexamen anders zowel praktijk als theorie.

Belangrijk om te weten is dat wanneer je als een motorrijbewijs hebt gehaald voor de 19e van januari van 2013, dat je dus mag rijden wat er op je rijbewijs staat aangegeven. Bij twijfel: check je rijbewijs!

Er is een duidelijk voordeel wanneer je kiest voor een A1 examen met een AUTOMAAT aantekening. Laten we het, het 125cc motorscooterrijbewijs noemen. Een praktijkexamen bestaat namelijk uit twee gedeeltes. Het eerste is het AVB deel, ook wel bekend als de ‘speciale verrichtingen’, die op een afgesloten terrein plaatsvinden. Wanneer je dit met een AUTOMAAT motor, dus een motorscooter, mag uitvoeren, is dit gemakkelijker te behalen. Hetzelfde geldt voor het tweede deel AVD: verkeersdeelname. Hiermee wordt het behalen van het A1 AUTOMAAT rijbewijs, zeker voor ervaren 50cc scooterrijders een overzichtelijke horde om te nemen. Wij zullen binnenkort hier meer aandacht aan gaan besteden en dieper in gaan op de opleidingsmogelijkheden.

Nu spraken we hierboven ook over een uitzondering. Iedereen kent wel de driewielers van Piaggio, de zogenaamde Piaggio MP3 LT die onlangs op de markt versterking heeft gekregen van de Peugeot Metropolis. Beide modellen mogen met het autorijbewijs gereden worden. Dit terwijl deze voertuigen ruim meer cilinderinhoud hebben dan de 50cc die we eerder aangehaald hebben. Concreet is van belang dat wanneer u uw autorijbewijs NA 19-1-2013 heeft behaald, u ook een rijbewijs A(1 of 2) moet hebben om met de Metropolis of de Piaggio MP3 LT te rijden. Had u echter voor 19 januari 2013 al een autorijbewijs, dan houdt u ook hier uw rechten en mag u zonder motorrijbewijs op een Piaggio MP3 blijven rijden.

Opgevoerd is Motorscooter?
Wanneer een scooter volgens het kentekenbewijs een 25 of 45km scooter is, maar deze voldoet niet aan de maximale constructiesnelheid (+5km boven de maximale snelheid van 25 of 45km per uur), of deze is achteraf uitgevoerd met een grotere cilinderinhoud, dan ben je in overtreding.

Een dergelijke scooter is dan niet direct een motorscooter. Rijden op een opgevoerde scooter betekent dat je officieel niet verzekerd bent en sowieso in overtreding. Dat de politie hier tegen optreedt is duidelijk.