Scooter onderdelen

Onderdelen

Accessoires zijn producten waarmee je jouw scooter aanpast. Dit kan ter verfraaiing (bijvoorbeeld chromen delen) van de scooter zijn, maar ook functioneel (bijvoorbeeld een hoger windscherm, een dikker zadel). Onderdelen daarentegen zijn producten die origineel op de scooter gemonteerd (een nieuwe originele velg bijvoorbeeld is een onderdeel, een chromen variant die je koopt om je scooter mooier te maken is een accessoire). Dit is een belangrijk onderscheid.

Je wordt als eigenaar van een scooter vaak pas geconfronteerd met onderdelen wanneer er bij een onderhoud gesproken wordt over het vervangen van onderdelen of wanneer er een onderdeel dienst weigert.

Garantie op onderdelen
Vaak komt dan de vraag aan de orde of er sprake is van garantie. Of dit het geval is verschilt per merk, want alle garantievoorwaarden verschillen van elkaar. Het is echter wel zo dat de garantievoorwaarden minimaal moeten voldoen aan de vereisten die de wetgever (in dit geval Europa) stelt. Voordat we die noemen de opmerking dat een scooter bij ‘normaal gebruik’ slijt en daarom worden er bij elk merk een aantal ‘slijtageonderdelen’ benoemd waar geen garantie op wordt gegeven en dat wordt ook algemeen geaccepteerd. Slijtageonderdelen zijn onder andere:
-lampjes
-accu’s
-banden
-bougies
-remschijven/remblokken
Dit betekent overigens niet dat wanneer je een nieuwe scooter koopt en de remschijven blijken hun werk niet te doen binnen een maand, je hier niet mee terug mag gaan naar de winkel. Dit dient hersteld te worden. Heb je echter binnen diezelfde maand al 10.000 km gereden, dan zal de verkoper wel aangeven dat het hier ‘normale slijtage’ betreft.

Belangrijk:
Check jouw specifieke garantievoorwaarden maar weet dat:
1. Er bij aanschaf van een 50cc of motorscooter een minimale Europese garantie geldt van 2 jaar. Deze is soms te verlengen voor een meerprijs, vraag altijd naar die mogelijkheden.
2. De winkel die jou de scooter verkoopt levert jou ook de garantie, dat hij vervolgens weer bij zijn leverancier aanklopt voor een vergoeding is niet jouw probleem. Dit is het verschil tussen fabrieksgarantie die de producent biedt en de leveranciersgarantie waar je als koper recht op hebt.
3. Wanneer vastgesteld is dat een onderdeel onder garantie dient te worden vervangen, dan heb je ook recht op vergoeding van de arbeidskosten.
4. Omdat je recht hebt op leveranciersgarantie kan je niet per definitie bij elke dealer van jouw merk de garantie claimen, vaak zullen ze dit in een dealernetwerk wel met elkaar afgesproken hebben, maar het is geen vanzelfsprekendheid.
5. Een goede band met je dealer is waardevol, vraag dus voor een eventuele reparatie of garantievervanging of al duidelijk is of de kosten onder garantie vallen en spreek af dat de scooterwinkel je op de hoogte stelt vanaf het moment dat er kosten gemaakt worden die wel voor jouw rekening komen.
6. Garantievoorwaarden bevatten vaak ook enkele beperkingen/verplichtingen, kijk hier goed naar. Het kan voorkomen dat er een maximaal aantal kilometers genoemd wordt en dat er specifieke eisen aan het onderhoud van de scooter worden gesteld. Hou de voorgeschreven onderhoudsintevallen aan. Dit komt de staat van je scooter ten goede en geeft je een betere positie bij eventuele garantieaanvragen.