Minister beloont wanbeleid gemeente Amsterdam
• Snorfietsers mogelijk vanaf 2015 veroordeeld tot levensgevaarlijke plek op de weg.
Zoals de afgelopen dagen bekend is geworden krijgen burgemeester van der Laan en wethouder van Poelgeest van de gemeente Amsterdam mogelijk de ruimte van de minister om snorfietsers te verbannen van het fietspad tot de voor hun levensgevaarlijke rijbaan.
Dit alles is gebaseerd op vooronderstellingen dat snorfietsers massaal de snelheid overtreden en teveel ruimte claimen op de verstopte infrastructuur voor tweewielers. Gedegen onderliggend wetenschappelijk onderzoek ontbreekt hiervoor!
Het aantal verkeersbewegingen op fietspaden komt echter voor meer dan 90% voor rekening van fietsers. Slechts in de spits komt hooguit 10% van de verkeersbewegingen voor rekening van snorfietsers. En in haar argumentatie dat snorfietsen zowel te snel zouden rijden als te breed zouden zijn, gaat de gemeente volledig voorbij aan de omvang van bakfietsen, transportfietsen en fietsen met aanhangers en de hoge snelheid van e-bikes, racefietsen en ontwikkeling naar steeds snellere ongemotoriseerde of deels elektrisch aangedreven tweewielers.
Stichting Scooterbelang pleit al langer voor een bredere aanpak van de verkeersproblematiek in Amsterdam. Het gaat te ver om één groep verkeersdeelnemers de Zwarte Piet toe te spelen.
Een andere bereikbaarheidsaanpak waarin ook gemotoriseerde tweewielers een plek hebben lijkt een betere oplossing. Het falen van het eigen bereikbaarheidsbeleid van de gemeente Amsterdam lijkt op deze wijze te worden gemaskeerd door het voornoemde Zwarte Pieten. De toename van het aantal verkeersbewegingen door tweewielers in Amsterdam is mede veroorzaakt door de slechte bereikbaarheid van en in Amsterdam voor auto’s en de hoge parkeertarieven. Door het ontbreken van een toekomstvisie op tweewielers in het algemeen en toekomstgericht beleid lijken nu dus snorfietsers kind van de rekening te worden. Amsterdam heeft tot op heden nauwelijks enige aandacht besteed aan deze snelgroeiende groep verkeerdeelnemers.
Scooterbelang wijst er nogmaals op dat 90% van de snorfietsberijders ouder is dan 25 jaar en de snorfiets gebruikt zonder technische aanpassingen voor woon-werkverkeer en recreatief verkeer. Daarnaast staat Amsterdam alleen in haar onmacht om te handhaven op bestaande regels omtrent de snorfiets. Een gegeven dat de Minister ook heeft benadrukt in de Tweede Kamer. En ook de andere drie grote steden volgen Amsterdam hier niet in.
Met een verbanning tot de rijbaan komt men met een snelheid van max. 25 km/u midden tussen snelverkeer (auto’s, bussen, vrachtauto’s, enz.) met een snelheid die minimaal 2 maal hoger ligt. Een lokale helmplicht zal dan onvoldoende bescherming bieden tegen de hoge risico’s van het grote snelheidsverschil.
Wij, als Stichting Scooterbelang, zien meer in oplossingen die leiden tot minder ongelukken in plaats van het voorstel dat nu op tafel ligt! Wij stellen haalbare oplossingen voor:
• Strengere en structurele handhaving in Amsterdam (met bijvoorbeeld bewezen hit en run teams)
• In geval van te smalle fietspaden snorscooters een alternatieve route aanbieden
• Toekomstgerichte inrichting van infrastructuur voor alle tweewielers (bv. bredere fietspaden ten koste van auto’s)
• Keuze aan snorscooters om in 30km zones op rijbaan te rijden (op de grachten in Amsterdam werkt dit al)
• Scooteropstelvakken voor verkeerslichten
Laten we Amsterdam veilig houden voor ALLE verkeersdeelnemers!
Laat hier uw mening als scooterrijder achter.
Wij verzamelen uw persoonlijke verhalen en bieden deze aan aan de politici in Den Haag en Amsterdam!
de snorscooter op het fiets pad niet op de rijbaan levensgevaarlijk krijg je nog meer ongelukken de minister geeft de scooter rijder de schuld de boeman in haar ogen
maar de minister moet haar beter voor lichten laten ze neemt klakkeloos iets over laat de minister zelf eens op een snorscooter op de rijbaan dan weet ze wat het is
ik geef scooterbelang groot gelijk wat ze doen voor de scooterrijder perfect
Dank je Mustafa! Zegt het tegen scootevrienden en die het wil weten.
Ik ben het in het geheel niet eens met de helmplicht die eerst landelijk ingevoerd zou moeten worden. Bovendien rijdt mijn scooter helemaal niet sneller dan 25km/u. Pak dan de overtreders aan in plaats van de hele snor bevolking. Zo zorgt de politiek ervoor dat het geen zin meer heeft om een snor scooter te kopen. Zit nu al te dubben om dan maar weer een brom te kopen, omdat ik binnenkort toch waarschijnlijk een helm moet dragen. Weet iemand hier hoever deze plannen inmiddels zijn? Staat het al vast dat we in 2015 allemaal een helm moeten gaan dragen?
Wat mij persoonlijk erg opvalt aan fietsers in Heerenveen, is dat zei juist degene zijn die gevaarlijk rijden. Op de verkeerde kant van de weg, overal tussendoor dringen en 3 rijen dik, zodat je er met je snor net niet voorbij kunt.Wij een helm plicht, de fietsers ook! En dan heb ik het nog niet eens over de e-bikes waar ik met 25km/u bijna niet eens voorbij kom.
In Azië en zuid-Europa, waar volgens mij heel veel meer scooters rondrijden, is het beter geregeld. Scooters mogen overal rijden, op het fietspad (als deze er al is) of op de rijbaan. In de grote stad moet je een helm op en buiten de stad hoeft dat niet. De scooters die wij in Thailand hebben gehuurd, lopen zo'n 80 km/uur (zónder helm hè...)
Het is aan de berijder hoe hard hij gaat rijden. Automobilisten zijn de scooters gewend en maken zich daar totaal niet meer druk om.
Dus :
Scooterrijders mogen zelf bepalen wat handiger is; op de rijbaan of op het fietspad.
De helm verplichten in de grote steden (kan ook best een wielren-helpmje zijn)
Eigen verantwoordelijkheid qua snelheid (binnen de perken natuurlijk)
Ik rij zelf al meer dan 20 jaar snorfiets/snorscooter en die rijdt ongeveer 55 km/uur. Ik rij binnen de kom écht niet harder dan 30 km/uur en maak in de bossen, buiten de bebouwde kom, gebruik van de rijbaan ipv fietspad. Gewoon omdat dit me veiliger lijkt. Uitritten van huizen komen uit op het fietspad en ik vind dat niet echt veilig om daar te rijden, vandaar mijn keus. Één keer ben ik aangehouden door de politie en toen ik dit verhaal vertelde, konden ze zich daar heel goed in vinden.
Mensen.... neem je EIGEN VERANTWOORDELIJKHEID en kijk wat op dat moment de beste optie is.
Ik wens iedereen veel wijsheid toe maar ik blijf m'n ding doen.
Nadat ik een paar jaar een electrische fiets van een topmerk, maar met telkens defecten, heb gehad, ben ik in 2009 overgestapt naar een 25 km scooter. Afgelopen week heb ik een splinternieuwe 25 km scooter aangeschaft! In de ruim 6 jaar dat ik op een 25 km scooter rijd, heb ik nooit problemen gehad met fietsers. Ik denk dat dit komt om dat ik rekening wil houden met de anderen op het fietspad. Zelf heb ik tevens een mooie sportieve fiets en ervaar dus fietspaden ook vanuit het gezichtspunt van fietser.
Ook zijn er fietspaden waar ik als wandelaar wel eens gebruik van maak, als er geen voetpad aanwezig is. Het valt me dan op dat fietsers en scooterrijders (25 km en 45 km) over het algemeen bellen of toeteren zodat ze veilig kunnen passeren. Helaas zijn wielrenners daar wel eens een uitzondering in, mijn ervaring is dat er soms behoorlijk aggressief wordt gereageerd door wielrenners als ik/wij niet snel genoeg ruimte maken voor hen, terwijl je ze meestal niet aan hoort komen. Ook als fietser en op de scooter merk ik dat mensen op een racefiets zich soms niet fijn gedragen naar andere weggebruikers toe.
De 25 km scooters moeten gewoon op het fietspad blijven en zelf kunnen kiezen tussen het wel of niet dragen van een helm, net als fietsers.
met vriendelijke groet,
Hans