'Fietspadverbod voor scooters op 1 januari gaat niet lukken'

Nieuws
Datum: 
2 okt 2017 - 09:30

De Fietsersbond Amsterdam en de landelijke fractie van GroenLinks vrezen dat het toch niet lukt de snorscooter per 1 januari te verplaatsen van het fietspad naar de rijbaan. Amsterdam is daarvoor afhankelijk van een besluit van de landelijke politiek, maar daar zit geen schot in. De Tweede Kamer moet instemmen met een nieuwe regel die gemeentes de mogelijkheid geeft zelf met een verkeersbesluit te regelen dat snorfietsers op de rijbaan moeten rijden en dat ze daarbij verplicht een helm moeten dragen.

Wachten op onderzoek
Maar uit een vergaderverslag van de commissie voor Infrastructuur en Milieu blijkt dat het niet een kwestie is van even stemmen. De Kamerleden hebben nog veel vragen voor minister Melanie Schultz. Sommigen willen daarnaast graag wachten op de publicatie van een groot landelijk onderzoek naar ongelukken met scooters dat begin oktober verschijnt.

'Het ligt moeilijk in de Tweede Kamer', zegt Teeja Arissen van de Fietsersbond Amsterdam. 'Om geen beslissing te hoeven nemen, stellen ze het graag uit.' De minister beantwoordt de vragen begin oktober, maar dan zijn we er nog niet, weet Arissen. 'Dan moeten de Kamerleden nog besluiten of ze tevreden zijn en wat ze met de antwoorden doen. Ze kunnen beslissen tot stemming, tot discussie of om eerst te wachten tot het onderzoek klaar is.'

'Overlaten aan volgende minister'
De landelijke fractie van GroenLinks zou het liever anders willen, maar denkt ook dat 1 januari niet haalbaar is. 'We weten het niet helemaal zeker, maar onze inschatting is dat de minister het verkeersonderzoek afwacht en aan dit dossier voorlopig niets meer gaat doen. We denken dat ze het overlaat aan haar opvolger', zegt een woordvoerder. De partij is voorstander van het fietspadverbod. 'Hoe sneller hoe beter. 'Het gaat maar om een kleine aanpassing, maar wel een die in Amsterdam veel gevolgen heeft.' Wat het volgens de partij lastig maakt is dat het in de Tweede Kamer niet de hoogste prioriteit heeft, omdat het eigenlijk om iets lokaals gaat: de drukte op de Amsterdamse fietspaden.

Gemeente houdt vast aan 1 januari
Ondanks de zorgen van de Fietsersbond en GroenLinks houdt verkeerswethouder Pieter Litjens voorlopig nog vast aan de planning. 'Als Amsterdam bereiden we ons voor op afronding van het wetgevingsproces eind dit jaar of halverwege het eerste kwartaal van 2018. Invoering in Amsterdam volgt dan zo snel mogelijk daarna. De voorbereidingen daarvoor zijn grotendeels getroffen.'

Mocht de landelijke politiek inderdaad voor vertraging zorgen en de wet later worden ingevoerd, dan zal de invoering in Amsterdam later in 2018 plaatsvinden. Er wordt al jaren gesteggeld over een fietspadverbod voor scooters in de stad en de daarbij horende helmplicht. Minister Schultz maakte in 2015 bekend dat ze de wet wilde wijzigen zodat snorscooters in Amsterdam van het fietspad af moeten. Het is nu in heel Nederland zo dat snorfietsen en -scooters (met blauw nummerbord) niet op de rijbaan mogen, maar van het fietspad gebruik moeten maken.

'Het kan zo niet langer'
Tim Blank van de actiegroep Geef het fietspad terug twijfelt er niet over dat het voorstel van Schultz door de Tweede Kamer komt. De vraag is alleen wanneer. In 1 januari gelooft hij niet meer. Het zal eerder halverwege 2018 zijn, denkt hij. Zijn actiegroep wil dat Amsterdam een veilige fietsstad blijft. 'We zijn niet anti-scooter, maar de meeste scooters rijden te hard. Het is voor kinderen en ouderen niet meer veilig om te fietsen in de stad.' Met de demonstratie van morgenmiddag op het Jonas Daniël Meijerplein hoopt hij door te dringen tot de politiek in Den Haag. 'Het kan zo niet langer.'

De woordvoerder van de minister is per telefoon en e-mail gevraagd om een reactie, maar heeft niet meer gereageerd.

Bron: at5.nl