Foto: ANP
Voor de elektrische OV-fiets en NS-scooter valt maandag het doek. De twee ‘oplossingen voor langere afstanden zonder inspanning’ vanaf het station blijken niet aan te slaan onder treinreizigers. Het gebruik van zowel de elektrische OV-fiets als NS-scooter valt in het niet bij dat van de razend populaire OV-fiets.
De twee diensten waren bedoeld voor reizigers die vanaf het station een nog redelijk lange afstand moeten afleggen. „Er werd wel gebruik gemaakt van de elektrische OV-fiets en NS-scooter, maar dit gebruik steeg niet genoeg om er mee door te gaan”, reageert een NS-woordvoerder. „Zelfs in plaatsen waar men gewend is aan scooters, zoals Amsterdam, pakken reizigers toch net zo makkelijk de OV-fiets.”
Lees ook: Een N/Z-fiets tegen fietschaos op metrostations Noord/Zuidlijn.
NS ziet meer in de twee jaar geleden gelanceerde Zonetaxi, die betere gebruikscijfers laat zien: „Reizigers lijken de Zonetaxi meer te zien voor langere afstanden. Begin dit jaar kwamen er nog vijftig tot zeventig aanvragen per week binnen voor een Zonetaxi. Dit zijn er nu twee honderd tot tweehonderddertig per week.”
De elektrische OV-fiets en NS-scooter werden op slechts een select aantal treinstations verhuurd. Maar door de geringe populariteit nemen ze vooral ruimte in de stallingen in beslag. „We kunnen die ruimte dan beter benutten door extra OV-fietsen neer te zetten.”