Foutmelding

  • Notice: Trying to access array offset on value of type null in taxonomy_menu_trails_init() (regel 102 van /home/home2/s/scooterweb/public_html/sites/all/modules/taxonomy_menu_trails/taxonomy_menu_trails.module).
  • Deprecated function: implode(): Passing glue string after array is deprecated. Swap the parameters in drupal_get_feeds() (regel 394 van /home/home2/s/scooterweb/public_html/includes/common.inc).

STICHTING SCOOTERBELANG GEEFT RUIM 1 MILJOEN SCOOTERRIJDERS IN NEDERLAND EEN STEM

Nieuws
Datum: 
24 sep 2013 - 21:15
  • 84% scooterbezitters is ouder dan 25 jaar (bron: CBS)
  • ‘Lokale politiek mist kennis om scooterrijder goed in te passen in dagelijks verkeer’
  • Scooterpark verduurzaamt sneller dan Nederlandse autopark.

Amsterdam, 24 september 2013 – Dinsdag 24 september markeert de officiële start van de nieuw opgerichte Stichting Scooterbelang en de lancering van de website www.scooterbelang.nl. Stichting Scooterbelang geeft de bestuurders van de ruim 1,1 miljoen bromfietsen en scooters in Nederland een stem en vestigt de aandacht van gemeenten op verkeersonveilige situaties voor snor- en bromscooterrijders.

Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat ‘de Nederlandse scooterrijder’ bepaald geen puber is. Ruim 84% van de scooterbezitters is ouder dan 25 jaar, waarbij de categorie tot 20 jaar maar 6% van de totale groep scooterrijders deel bepaalt (http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?VW=T&DM=SLNL&PA=80211NED&LA=NL).Scooterbelang zet zich in voor de belangen van deze ruim 1,1 miljoen bromfietsen en scooters, en hun berijders. Dit kan de stichting niet alleen, dus door middel van de website www.scooterbelang.nlzoekt Scooterbelang actief de interactie met scooterrijders om de aandacht te vestigen op onderwerpen die deze groep verkeersdeelnemers aangaan.

Scooter: onmisbaar en effectief vervoersmiddel
“Iedere scooterrijder zal zich erin herkennen, op elke straathoek zie je dat mensen scooters gebruiken om naar hun werk of naar de stad te gaan, of gewoon voor recreatie,” verklaart Remas Haverkamp, voorzitter en oprichter van Stichting Scooterbelang. “De scooter is een onmisbaar en effectief vervoersmiddel dat niet meer weg te denken is uit het straatbeeld. Maar ook al zijn er honderdduizenden gebruikers, er gaan voortdurend stemmen op om die ‘vervelende scooterrijders’ aan te pakken en vaak wordt de scooterrijder bij besluitvorming of bij de inrichting van wegen genegeerd. Velen zullen ervan op kijken, maar lokale gemeenten houden bij het inrichten van straten en verkeerssituaties vaak alleen rekening met voetgangers, fietsers en automobilisten, en geven zelfs toe dat ze de scooter ‘vergeten’. Dat ligt mede aan een gebrek aan kennis en hier ligt een schone taak om onze kant van het verhaal te vertellen!”

Verduurzaming van de scooter
Nederland telt inmiddels meer dan 1.100.000 scooters en brommers. Ruim 2% daarvan is al volledig elektrisch, met meer dan 20.000 volledig elektrische brom- en snorfietsen, blijkt uit cijfers van Agentschap NL, dat deze cijfers in opdracht van het ministerie van Economische Zaken maandelijks in kaart brengt (http://www.agentschapnl.nl/onderwerpen/duurzaam-ondernemen/energie-en-mi...). Dat betekent dat het scooterpark in Nederland momenteel tweemaal zo snel verduurzaamt als het Nederlandse personenwagenpark. Stichting Scooterbelang zet zich graag in voor een verdere verduurzaming van het scooterpark, maar roept ook op tot bewustwording van het feit dat de scooterkoper in Nederland op dit gebied al volop in beweging is!

“De ophef in Amsterdam rond scooters maakt de roep om behartiging van de belangen van een belangrijke groep verkeersdeelnemers als de scooterrijder duidelijk,” licht Remas Haverkamp toe. “Door met de beschuldigende vinger in de richting van de scooterrijder te blijven wijzen, blijven sommige, objectief vast te stellen problemen, liggen. Scooterbelang zal de positieve gesprekspartner zijn die samen met lokale overheden zal spreken over mogelijke oplossingen, maar wel op basis van feiten en met het belang van de scooterrijder als inzet!”