Een meerderheid van de Tweede Kamer is voor een maatregel die het mogelijk maakt voor de gemeente Amsterdam om snorfietsers en scorscooters naar de rijbaan te verplaatsen. VVD en CDA hadden eerst nog hun bedenkingen, maar zijn nu toch voor.
'De problemen op het fietspad worden steeds groter. Onze infrastructuur in grote steden voldoet niet meer. Laten we daarom de ruimte geven aan een grote stad om maatregelen te nemen', zei Kamerlid Remco Dijkstra van de VVD. 'Amsterdam is uniek. Laten we pragmatisch zijn en daar beginnen. Dan evalueren we na een jaar.'
Kamerlid Maurits van Martels van het CDA vindt dat overlast van scooters op het fietspad eigenlijk een kwestie van handhaven is, maar 'legt zich neer bij een democratisch besluit', zei hij. Wel vindt hij dat de handhaving van de te snelle scooters in de toekomst niet achterwege mag blijven.
'Verkeershufters zijn het probleem'
De PVV is tegen. Kamerlid Roy van Aalst spreekt van 'symbolische maatregelen' die alleen maar tot verwarring leiden. 'Marokkaanse verkeershufters die de fietspaden terroriseren, dat is het echte probleem. Het is een misvatting dat als de gemeente verkeersborden plaatst zij dan netjes op de rijbaan gaan rijden. Zeker als niet of nauwelijks gehandhaafd wordt in republiek Amsterdam.'
D66 en GroenLinks zijn blij dat het probleem voor Amsterdam wordt opgelost met de maatregel. Al is Tweede Kamerlid Matthijs Sienot van D66 bang dat het voor de snorscooterrijder een spelletje wordt van helmpje op, helmpje af. In sommige straten moet de snorscooter op de rijbaan met helm en in andere straten mag hij op het fietspad zonder helm.
Gemeente is er klaar voor
De gemeente heeft lang gewacht op een ja van de Tweede Kamer. Als de Algemene Maatregel van Bestuur vandaag zonder moties wordt aangenomen, kan de nieuwe verkeersregel waarschijnlijk per 1 juli ingaan in Amsterdam, zegt een woordvoerder van de gemeente. 'We hebben daarvoor van alles voorbereid. De maatregel moet nog langs de Raad van State.' De gemeente heeft lang vastgehouden aan 1 januari als ingangsdatum, maar het is duidelijk dat dat echt niet meer gaat lukken.
Het verplaatsen van scooters naar de rijbaan zorgt voor een verbetering van de verkeersveiligheid, zegt de gemeente. Door de snorfiets naar de rijbaan te verplaatsen (mét helm) kunnen naar schatting van SWOV per jaar 260 verkeersslachtoffers minder vallen. Daarnaast neemt de overlast op het fietspad af.
Bron: AT5
Tweede Kamer akkoord: Amsterdam mag snorfiets naar de rijbaan verplaatsen
Nieuws
Datum:
14 dec 2017 - 16:00