Verbod op komst voor brommers en scooters op benzine? Het lijkt erop dat de politiek volledig lijkt door te schieten als we spreken over het verbannen van de brandstofscooter.
De Tweede Kamer heeft eind 2016 een motie van ChristenUnie en GroenLinks aangenomen waarin een verbod op benzine brommers en scooters wordt aangekondigd. Als reden geven de partijen dat benzinescooters vervuilender zijn dan auto’s en dat met name fietsers en voetgangers dagelijks met de schadelijke uitstoot worden geconfronteerd.
In de motie wordt gesproken over een verbod op alle benzine brommers, waar ook de benzine scooters onder vallen. Inmiddels liggen er ook voorstellen om te vervuilende brommers niet meer op het fietspad toe te laten.
Ergernis
De organisatie strijdt al jaren voor een verbod op de scooter. Anne Knol: “De scooter is een grote bron van ergernis voor veel medeweggebruikers en de stoffen die uit de uitlaat komen zijn zeer ongezond.” Uit een onderzoek van vorig jaar door I&O Research in opdracht van Milieudefensie bleek al dat zeventig procent van de stadsbewoners een verbod wil op de meest vervuilende scooter.
En in het laatste zit nu net ons pijnpunt want meer dan 95% van het scooterpark bestaat uit scooters met een 4-takt motor en geregelde katalysator. Het overgrote deel van de 2-takt bromfietsen bestaat uit hobbyisten die je niet tegenkomt in het woon-werkverkeer. Daarbij wordt nog altijd het grootste deel van de fijn stof veroorzaakt door banden en remmen van auto en bussen. En wat denk je van alle auto’s die in de file staan met draaiende motor? Op dit moment komen de eerste brom en snorscooters op de markt met een Euro 4 motor die aan de aller strengste uitstootnormen voldoen zodat het volledige scooterpark sowieso al ‘verschoond’ wordt.
Verbod op komst voor brommers en scooters op benzine?
Nieuws
Datum:
15 mrt 2017 - 15:30